8 cze 2015

Czy podczas choroby można ćwiczyć?



Pierwsze upalne dni, zaowocowały u mnie silnym przeziębieniem. Tyle szczęścia.... Przyznam, że nie jest mi to na rękę, bo z nosa jak z kranu cały czas się leje i nie mam siły ani ochoty  wstać z łóżka. Wobec tego zaczęłam  myśleć o swoim  treningu na dziś i złapałam się na tym, że podświadomie, kierowałam się  w stronę "odpuszczam, jestem przecież, taka chora". O dziwo, nie przeszło, to wcale tak łatwo, bo odezwały się wyrzuty sumienia, że to, że tamto, więc stwierdziłam, że warto poszukać jakiegoś potwierdzenia (usprawiedliwienia).


Co prawda, jednoznacznej opinii nie znalazłam, bo wiadomo, każdy przypadek jest inny, a objawy  przecież mogą się różnie nasilać.  Warto więc zachować ostrożność. Specjaliści proponują, przyjrzeć się swoim dolegliwościom. W praktyce wygląda to tak, że dzielimy swoje ciało na dwie części, tę od szyi w górę i od szyi w dół a następnie określamy lokalizację objawów.  Symptomy dotyczące głowy, tj. ból gardła, katar nie powinny nas szczególnie niepokoić, a trening z reguły nie niesie zagrożenia dla zdrowia. Z kolei, jeśli problemy zlokalizowane są pod szyją, tj. dreszcze, wysoka temperatura, ból mięśni , czy też dolegliwości jelitowo- żołądkowe, to zdecydowanie lepiej odpuścić sobie trening. 

Objawy od szyi w górę nie są przeciwwskazaniem do ćwiczeń, a badania wykazują, że sport w tym czasie pomaga odzyskać zdrowie. Sprawa wygląda zupełnie inaczej, gdy odczuwamy objawy poniżej szyi -  tutaj ćwiczenia fizyczne zmniejszają odporność, a w konsekwencji mogą pogorszyć stan zdrowia.
Istnieje również wirus,  który z dróg oddechowych może przenieść się do  mięśnia  sercowego, wówczas trening podczas infekcji  grozi uszkodzeniem mięśnia sercowego, nasileniem objaw, a nawet zaburzeniem krążenia.

Jak ćwiczyć ? (dotyczy objaw powyżej szyi)
- nie przemęczać się
- wybrać lżejszą aktywność fizyczną, np;  spacer, marsz,  stretching, joga,
- pić dużo płynów
- robić dłuższe lub częstsze przerwy
-nie napinać zbyt mocno mięśni
- nie wykonywać zbyt intensywnych ćwiczeń


Reasumując, warto słuchać swojego ciała i nie przesadzać ani w jedną ani w drugą stronę.  Przerwa od ćwiczeń  z pewnością nam nie zaszkodzi. Warto pamiętać o wypoczynku  i dużej ilości snu w tym czasie.

ściskam, Malina
źródło zdjęcia:
weheartit.com

1 komentarz :

  1. Ja powinnam się zmotywować do ćwiczeń "w zdrowiu" :D
    Wczoraj kupiłam hantle i kołyskę, od jutra trening;)

    OdpowiedzUsuń

Podziel się opinią na temat tego artykułu. Albo zostań na dłużej i obserwuj bloga.